2023年9月5日火曜日

全国霊的補佐 デソーザ・ジョンソン神父(OFMcap)より  年間第22主日の説教

 年間第22主日

 数週間前、私は預言者エレミヤについて話しました。神の御名において語る預言者エレミヤを人々が受け入れなかったが、彼は主なる神を信頼し続けました。今日の第一朗読は預言者エレミヤの20章7節~9節です。預言者エレミヤの性格は、時には印象的で深く賢明ですが、時には恐怖、怒り、欲求不満などのさまざまな感情を伴います。彼は私たちと同じように、神の御前で苦しみ、何をすべきか分からず混乱する人でした。神は彼に恐ろしい重荷を与えたからです。
 神は「ねえ、エレミヤ、あなたはこれから素晴らしい良い知らせを伝えるようになります。そのおかげであなたはイスラエルで最も有名な人になるでしょう」とは言われません。それどころか、神は彼に「イスラエルが神の裁きにさらされるだろう」という恐ろしいメッセージを与えます。神はバビロニア人を用いてイスラエルの不忠実のこと、偶像崇拝、貧しい人々の虐待を罰するつもりであり、イスラエルはそれから逃れることができません。そしてイスラエルの民が実際にできることは、神の裁きを受け入れ、外国の侵略者に降伏し、追放と敗北を受け入れることだけです。それが神様からのメッセージでした。彼のメッセージに非常に怒っている同時代人たちから対立が生じました。さらに、彼らはエレミヤのメッセージを受け入れようとはしませんでした。
 彼が預言者ヨナのようだったとしましょう。預言者ヨナは「あなたたちは悔い改めなければならない」というメッセージを伝えた時、ニネベの人々は悔い改めて神のメッセージを受け入れました。ヨナはイスラエルの歴史の中で最も成功した預言者になりました。エレミヤはその逆でした。人々は彼の言うことを聞かず、彼を迫害し、水溜に投げ込みました。そして、確かなことかどうかわかりませんが、伝説によれば、彼は同胞たちによって石打ちで殺されたと言われています。

 それを念頭に置いて、今日の第一朗読で預言者エレミヤ自身が何と言っているかを考えてみましょう(エレミヤ20:7-9)。 「主よ、あなたがわたしを惑わし、わたしは惑わされてあなたに捕らえられました。あなたの勝ちです。わたしは一日中、笑い者にされ、人が皆、わたしを嘲ります。」エレミャは神の御前に平安に立ち、いと高き方に単純な賛美の言葉を捧げているわけではありません。むしろ「見よ、あなたは私を預言者とし、私を惑わせたのです」と言っているのです。あなたは私にこのひどい重荷を与えました、そして今では私がそれを背負っているので皆が私を憎んでいます。

 伝道師は文化の真っただ中で、あるいは神の言葉を聞きたがらない人々の真っただ中で神の言葉を伝えています。公共の場で、妊娠から自然死までのすべての人の無限の尊厳に関して話してみてください。あらゆる方面のテロについて話してみてください。戦争、テロ、妊娠中絶、安楽死などの悪に対して話してください。人種、文化、宗教は問わず、すべての人が尊重されるべきだと強く促してみてください。同性愛者を含む社会から疎外されているすべての人々が評価され、尊重されるべきだと話してみてください。やがて、預言者エレミヤが聞いたように「恐怖が四方八方から迫る」のが聞こえるでしょう。それが預言者エレミヤの生き方でした。彼は自分のやっている仕事で喜ばしい成功を収めることはできず、むしろ侮辱、批難と拒絶を受けました。

 預言者エレミヤのメッセージの最も重要な部分は、人々の反対を経験した後に彼が述べた言葉です。エレミヤはこう言います「主の名を口にすまいもうその名によって語るまい、と思っても主の言葉は、わたしの心の中骨の中に閉じ込められて火のように燃え上がります。押さえつけておこうとしてわたしは疲れ果てました。わたしの負けです。」人々から否定された後、彼は今、「辞めたい!もうこんなことをしたくない」と言いたくなりました。
 公共の場で説教したり教えたりすることに携わった人なら誰でも、人々からの否定的なフィードバックを経験したことがあると思います。 「批判が多すぎるのでやめたい」と思ったら、伝えなければならない言葉が中骨の中に閉じ込められて火のように燃え上がるに違いません。押さえつけておこうとしてわたしは疲れ果てるのでわたしの負けです。

 聖パウロことを考えてください。聖パウロはエレミヤによく似ていた人物でした。彼は常に成功を収めていましたか?いいえ。それどころか、人々は彼を石で打ち、彼を町から追い出し、迫害し、最終的には彼を死刑に処しました。聖パウロもエレミヤと同じ経験をしました。しかし、聖パウロは、「福音を告げ知らせないなら、私は不幸なのです」と言うことができました。神の言葉は聖パウロの心に深く浸透しましたが、彼は福音を伝えることをやめることができませんでした。エレミヤもそうです。
 洗礼を受けたすべての人は祭司、王と預言者であるというのはカトリックの基本的な教えです。ミサに行くたびに、祈るたびに祭司職を果たします。あらゆる方法で人々を助け、神の国に導くとき、王職を果たすようになります。神の言葉を宣べ伝えるたびに、預言職を果たすようになります。「主よ、その職務はやりたくない。難しいです」と言ったとしたら、それがあなたを手放すことはできず、その義務はあなたの中で燃え上がる火となり、あなたはそれに耐えることができなくなります。私たちも「福音を告げ知らせないなら、私は不幸なのです」と言うでしょう。



 Twenty-Second Sunday in Ordinary time

A few weeks ago, I preached about the prophet Jeremiah; how the people rejected him for speaking in God’s name. Yet, he continued to trust in the Lord. Today’s first reading is from the 20th chapter of Jeremiah the Prophet (Jer 20:7-9). The nature of the prophet Jeremiah is majestic, deeply wise, afraid, angry, and frustrated. We see the whole range of emotions. He was the person just like us, conflicted and confused in the presence of God, not knowing what to do. The Lord gives him, the terrible burden. God doesn't say: “Hey, Jeremiah、You're going to announce wonderful good news, and because of it, you're going to be the most popular person in Israel.” On the contrary, he's given a terrible message to deliver that Israel is going to fall under God's judgement. God is going to use the Babylonians to punish Israel for its infidelity, idolatry and its mistreatment of the poor, and there's no escaping it. And all they can do really is accept this judgement, surrender to this foreign invader, and accept their exile and defeat. That was the message. Did it make him popular? No. On the contrary, everyone hated Jeremiah. The terror is coming from his contemporaries who are so angry with his message. Moreover, they didn't listen to him. So, let's say he was like the Prophet Jonah. The prophet Jonah announced his message, “You must repent” and the people of Nineveh repented and they accepted the message of God and Jonah was the most successful prophet in the history of Israel. Jeremiah was the opposite. They didn't listen to him. They persecuted him and they threw him down in the cistern. And we don't know this for sure, but very likely he was stoned to death by his own people. So, with that in mind, let’s listen what Jeremiah himself is speaking in today’s first reading (Jer 20:7-9). “You duped me, O LORD, and I let myself be duped; you were too strong for me, and you triumphed. All the day I am an object of laughter; everyone mocks me.” This is not someone who is standing serenely in the presence of God, offering a simple word of praise to the Most High. This is someone saying, “l I was duped, because you gave me this terrible burden, and now I'm bearing it and everybody hates me.

The religious person is announcing the word of God in the midst of a culture, in the midst of people that doesn't want to hear it. Try speaking today in the public forum about the infinite dignity of every person from conception to natural death. Try talking about terror on every side. Try speaking against evils like war, terrorism, abortion, euthanasia etc. Try urging that everyone should be respected regardless of race, culture and creed. Try speaking that all marginalized people including the gay people should be valued and respected. Soon you will hear "terror on every side," as the prophet Jeremiah heard. That's what Jeremiah lived. He didn't find joyful success in the work that he's doing. He found derision and mockery and rejection.

Here is the most important part of his message. After experiencing opposition from the people, Jeremiah says “I say to myself, I will not mention Him, I will speak in His Name no more. But then it becomes like fire burning in my heart, imprisoned in my bones; I grow weary holding it in, I cannot endure it.” Having received the negative feedback, he's now tempted to say, I want to quit. I'm not going to do this anymore. I think anyone who has been involved in preaching and teaching in public, has experienced negative feedback from the people. If I think “I want to withdraw because there are too many criticisms.” Then it becomes like fire burning in my heart, imprisoned in my bones. I grow weary holding in it. I cannot endure it.

What about St. Paul? St. Paul was very much like Jeremiah. Was he always with the success? No. On the contrary, the people stoned him and they chased him out of the city and they persecuted him and finally put him to death. St. Paul had the same experience as Jeremiah. Yet St. Paul could say, “woe to me if I do not evangelize.” The Word of God got so deep into St. Paul, but he couldn’t stop evangelizing. So is Jeremiah.
The basic Catholic doctrine that every single baptized person is priest, king and prophet. You exercise your priesthood; every time you go to mass and every time you pray. You exercise your kingship, every time you help the people in every way and lead them toward the Kingdom of God. You exercise your prophecy, every time you speak the word of God. If I say, “I don't want that responsibility, Lord.” But then, it won’t let you go and it becomes like fire burning within you, and you cannot endure it. You will say “woe to me if I do not evangelize.

0 件のコメント:

コメントを投稿