年間第24主日
今週の日曜日の第一朗読は、素晴らしい本であるシラ書からです。(シラ 27:30-28:7) シラ書は道徳的な事柄に関して教える本です。今日の箇所は憤り、怒り、復讐、そして赦しに関して語ります。それらのテーマがイエス様の教えにとってどれほど中心的なものでしたか?イエス様は、特に山上の説教の中で、怒りと赦しについてどのくらいの頻度で話されたでしょうか。
今日の朗読で心に残った言葉は「憤りと怒り、これはひどく忌まわしい。罪人にはこの両方が付きまとう」です。 憤りや恨みを持ち続けることが破壊的であることは誰もが知っていますが、私たちはそれらを抱き続けます。誰かに傷つけられたことや侮辱されたことは数十年前のことかもしれませんが、あなたは今でもその恨みを抱き続けます。それはどれほど自己破壊的でしょうか?
ある人の葬儀のとき起こったことです。葬儀ミサに参加した方々が平和の挨拶を交わしていました。しかし、そこで何か奇妙なことが起こりました。姉妹は兄弟に平和の挨拶を交わしたとき、兄弟は「もうあなたとは話したくない」と言いました。それは彼らの母親の葬儀の時でした。私たちがいかに恨みを持ち続けているのでしょうか?
2001年に教皇ヨハネ・パウロ2世がギリシャを訪問したときのことです。その時、多くのギリシャ人は教皇様の訪問に対して猛反対でした。教皇が平和のメッセージを伝えるために訪問しましたが、ギリシャ人の憤りの背後に何があるのかと尋ねられたとき、彼らの答えは、「1206 年に十字軍がコンスタンティノープルを征服した」でした。 800年前のことですが、彼らは恨みを抱いていました。
聖トマス・アクイナスはこう言います、「怒りとは理性では制御できない復讐への情熱である。」これは怒りの罪です。聖トマス・アクイナスは、物事を正そうとするためのある種の正当な怒りがあるということを知っていました。たとえば、イエス様は縄で鞭を作り、両替人の金をまき散らし、商人を神殿から追い出します。つまり、それは正当な怒りです。聖トマス・アクイナスはそのような正当な怒りに関して語っているわけではありません。それは怒りの罪ではなく、むしろ復讐への情熱が怒りの罪なのです。
赦しとは何でしょうか?赦しとは、他人の重荷を負うことです。 シラ書もイエス様も、私たちが他人を赦すことと、神が私たちを赦してくださることの間に非常に強いつながりを示してくださいます。シラ書は「隣人から受けた不正を赦せ。そうすれば、願い求めるとき、お前の罪は赦される」と言います。イエス様は何と言われましたか?それは主の祈りにあります。主の祈りを唱えるたびにこう言います、「私たちに罪をお赦しください。私たちも人を赦します。」 なぜ七回どころか七の七十倍まで赦すべきですか。それは、私たちが神様に何度もゆるされているからです。神はどれくらいの頻度で私たちを赦してくださるでしょうか?無条件にゆるしてくださっています。
私たちは神に対して不当な扱いを受けてからどれだけの頻度で戻ってくるでしょうか?通常、私たちは神に立ち返らずに神から逃げます。放蕩息子の父を思い出してください。息子は遠くにいたのですが、父親は息子を見て、憐れに思い、走り寄って首を抱き、接吻しました。神様は同じように私たちに向かってに走ってきます。見失った羊を探している羊飼いのことを考えてください。神はそのようにして私たちを探し赦してくださるのです。したがって、私たちはお互いを同じように赦す合うべきです。難しいことでしょうか?しかしイエス様は、「だから、あなたがたの天の父が完全であられるように、あなたがたも完全な者となりなさい。」と言われます。聖パウロは、「生きているのは、もはやわたしではありません。 キリストがわたしの内に生きておられるのです。」と言います。もしキリストが私たちの内に生きておられ、私たちを七回どころか七の七十倍まで赦してくださるなら、私たちもそのように兄弟姉妹を赦さなければなりません。
罪のない主イエスキリストは、邪悪で残酷な人々によって十字架に釘付けにされました。その時、イエス様の口から出る言葉は、赦しの言葉でした。 「父よ、彼らをお赦しください。自分が何をしているのか知らないのです。」 イエスさまが復活された後、自分を裏切り、否定し、見捨てた弟子たちの元に戻ったとき、イエス様の口から出た言葉は「シャローム」即ち「平和」です。つまり、赦しと和解の言葉です。
「憤りと怒り、これはひどく忌まわしいものですが、私たちはこの両方も抱き続ける」ということを知っています。恨みを抱き続けることはやめましょう。他人の重荷を負いながら、イエス様が示してくださった赦しと愛の道を歩んでいきましょう。
24th Sunday of Ordinary time
The first reading for this Sunday is taken from the marvelous book of Sirach. It's a collection of
brief statements which has a moral nature. Today’s passage from the book of Sirach (Sir 27:30—28:7), has to do with anger, vengeance, and forgiveness. How central those themes were to the preaching of Jesus? In the teaching of the Lord, especially in the Sermon on the Mount、how often Jesus refers to these issues of anger and forgiveness?
Here's the one-liner from the reading for today that stays in my mind. “Wrath and anger are hateful things, yet the sinner hugs them tight. We all know that holding onto grudges and old resentments isdestructive, yet we hold them tight. There’s somebody that harmed you and insulted you, may be decades ago, you are hugging that resentment. How self-destructive that has been?
It happened at a funeral. Many people were greeting each other with a sign of peace. But then something strange thing happened. A sister turned to a brother to greet with a sign of peace. The brother said, “I never want to speak to you again.” That was the funeral of their mother. How do we hold onto grudges so tight? Don't we?
It was in the year 2001, when Pope John Paul II was visiting Greece. During that time, there was ahugely negative reaction on the part of many Greeks to this Roman pope coming. And when they were asked, “what's behind this resentment, when the pope bringing a message of peace?” Their reply was, “the crusades back in the year 1206, when the Latin armies came and they overran Constantinople.” It was 800 years ago, but they were holding the grudges tight. Don't we hug the grudges tight?
St. Thomas Aquinas says “anger is a passion for revenge, that goes beyond the control of reason.” This is a deadly sin. St. Thomas Acquinas knew that there's a kind of justified anger which is a passion to set things right. For example, the Lord Jesus is overturning the tables of the of the money changers, etc. So,that’s the legitimate anger. St. Thomas is not talking about that kind of legitimate anger. That's not a deadly sin of anger, but rather he speaks about a passion for revenge which is the deadly sin of anger.
How do we stop hugging tight our resentments? The classic antidote is called “forgiveness.” How central it was to the preaching of Jesus. How often should I forgive my brother or sister? Seven times. No, Jesus says, “seventy - seven times.” The meaning is, to forgive without limit. What is forgiveness precisely?
Forgiveness is about bearing the burden of the other. What justice requires them to carry, you carry for them. Both Sirach and the Lord Jesus tie our forgiveness of others very tightly to God's forgiveness of us. Sirach says “Forgive your eighbor's injustice; then when you pray, your own sins will be forgiven.”What did Jesus say? We say every time when we recite the Lord's Prayer “Forgive us our trespasses as we forgive those who trespass against us.” Why do we forgive seventy-seven times? Because we've been forgiven that way. How often does God forgive us? Constantly without limit.
How often do we come back with Injustice to God? Typically, we don't come back but run away. God comes running after us, just like the father of the prodigal son, comes running toward him. Think of theshepherd looking for the lost sheep. That's the way God Forgives us. And therefore, we should forgive each other in the same measure. Is it difficult? But Jesus says: “be perfect as your Heavenly Father is perfect.” St Paul says, “It's no longer I who live, but Christ who lives in me.” If Christ lives in you, the same Christ that forgives you seventy-seven times., then you must forgive your brother and sister just that way.
The Lord Jesus, the sinless Christ, nailed to a cross by wicked and cruel people. He had the word that comes from his mouth as a word of forgiving love. “Father, forgive them. They know not what they do.” When he comes back to his disciples after the resurrection to those who betrayed him, denied him, abandoned himin his moment of greatest need, the word in his lips is “Shalom” “Peace.” It's a word of forgiveness and reconciliation. We know, “Wrath and anger are hateful things, and yet we hug them tight.” Let’s stop hugging the resentment. Bear the burden of others. Let’s all walk the path of forgiving love.
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