2023年12月11日月曜日

デソーザ・ジョンソン神父(OFMcap)による待降節の黙想会

      待降節の黙想会
      Advent Retreat
      2023年12月10日


 イザヤ 63章 17節、64章 4節

63:17 なにゆえ主よ、あなたはわたしたちをあなたの道から迷い出させわたしたちの心をかたくなにしてあなたを畏れないようにされるのですか。

64:4 喜んで正しいことを行いあなたの道に従って、あなたを心に留める者をあなたは迎えてくださいます。あなたは憤られました、

   わたしたちが罪を犯したからです。

   しかし、あなたの御業によってわたしたちはとこしえに救われます。


 待降節は、四旬節と同じように、悔い改めの季節です。待降節を過ごすことは、救い主の到来に備えることです。それは私たちが救い主を必要としているのを感じることです。私たちは常に救い主の必要性を感じなければなりません。もしその必要性を感じなければ、イエス様はただの興味深い人物か、偉大な道徳の教師にすぎません。イエス様は私たちをあらゆる悪から救ってくださる救い主です。わたしたちは救い主の助けが必要であることを認識すべきです。もし私たちが、自分は大丈夫、霊的にもうまくいっている、問題は自分で解決できると確信しているのであれば、救い主を受け入れる心構えができているとは思えません。  預言者イザヤは旧約聖書に登場する待降節の偉大な人物です。 イザヤ 63章 17, 64章4。この箇所は私たち皆さんにとって黙想の素晴らしい点だと思います。予言者イザヤのこの箇所から「道、心、神の憤り」という三つのイメージを選びました。それぞれのイメージは、喪失感、痛み、無力感をもたらします。 これらのイメージの雰囲気に浸るまでは、救い主を待ち望むことがどのような感じかわかりません。それで、これらのイメージを考え、そのうちの 一つまたは 二つが自分に当てはまり、「そうです、私はそう感じている」と言うでしょう。そしてそのように考えるようになったら、私たちは救い主を迎えるために心を開いていると言えます。

1. 道

「主よ、なぜ私たちをあなたの道から迷い出させるのですか?」

 これは聖書の中に出てくる古代のイメージです。真っ直ぐな道、あるいは正しい道。まっすぐな道を歩む、あるいは正しい道を歩き続けるということは、自分がどこへ向かっているのかを知ることです。したがって、罪は正しい道から外れることです。罪は私たち迷わせます。 私たちが知るべき道に迷い、その道を知らなくなってしまいます。もうどこに行けばいいのかわかりません。現代では GPS(カーナビ)システムのおかげで、道に迷うことは少なくなったと思います。 GPSシステムが登場するずっと前、運転を始めたときのことを覚えている人もいるでしょう。 地図や誰かが書いた道順を頼りに道に迷ってしまったことがあると思います。車は順調に進んでいることは分かっていますが、どこへ向かっているのかも分からず、この問題を解決する方法も分からなかったこともありました。 おそらく年配の方はそのような経験があったと思います。しかし今では、GPSシステムのおかげで、どこにいても目的地まで案内してくれるようになりました。 何年も前、私はそのような状況にあったことを覚えています。道に迷ってしまい、大変困りました。 18年前、私が埼玉や栃木で運転を習っていた頃は、運転にあまり慣れておらず、町のこともよく知りませんでした。 ある日、目的地を探して車を運転していたとき、高速道路の入口を間違えてしまい、どうすればいいのか分かりませんでした。結局、なんとか目的地に到着しました。そのような雰囲気に入り込むことが預言者イザヤの指摘であり、私は神に至る道から迷っているということです。そしてもとに戻る方法もわかりません。そのような霊的な経験に入ると、私たちは救い主を待ち望み始めます。


2. 心

 「わたしたちの心をかたくなにして, あなたを畏れないようにされるのですか。」

 心は英語でハートといいます。それはここでは肉体的な器官のことである心臓を意味するのではなく、人間の生きる力である核心(core)のことを意味します。 私たちに心があるのは神にも心があるからです。ダビデは神の「心にかなった者」(使徒13:22)でした。 それが心です。 問題は、私たちが頑なな心を持っています。 神は、私たちが神の子供とキリストの弟子となるように、私たちの心を形作ることを望んでおられるのです。 神は私たちの存在の核を形作ることを望んでおられます。それは、私たちが神の御心に従って生きるような人間になるためです。 聖パウロは「生きているのは、もはやわたしではありません。キリストがわたしの内に生きておられるのです。」と言っています。これは心の優しい人のことです。 つまり、神が形づくれることのできる柔らかな心を意味します。心が硬いということは、心がもろい粘土のようになるということです。それで、神がそのような心を形作ろうとすると、心は砕け散ります。私たちの心は柔らかい粘土のようなものでないといけません。それで、神様はそのような心を自分の望みのように形作ろうされます。神様が望んでおられるのは、しなやかな心です。このような心は神様によって形作られるのです。この待降節に、私たちは心のかたくなさの経験を振り返ってみましょう。私たちは神の望みに何度抵抗してきたでしょうか。 私たちは皆罪人であるため、もし私の心がかたくなであれば、私がどんなに努力をしてもそれを和らげることはできません。私に必要なのは恵みです。もろい心を和らげてくれる聖なる雨、即ち神の恵みが私には必要なのです。


3: 神の憤り。これは第三番目のイメージです。

 「あなたは憤られました。わたしたちが罪を犯したからです。」

 子供の頃、私は神の怒りという考えに対してある種の反感を持って育ちました。私たちは神が怒っているなどとは決して想像したくないですよね。そのような考え方は昔の霊性でした。しかし、言っておきますが、聖書では神の怒りを避けることはできません。聖書では神の怒りについて頻繁に言及されています。しかし、それは神が何らかの否定的な感情状態に陥っているという意味ではありません。ですから、私たちが怒るのと同じように神も怒ると考えないでください。神様はそんな風には怒らないです。 神の憤りは、物事を正そうとする神の情熱を表します。私たちは罪人として神の怒りを感じます。なぜなら、私たちは自分が正しくない道を歩んでいること、そして自分の心がかたくなになっていることを知っているからです。私たちは自分たちが神のご意思に従うような人間ではないことを知っています。そのとき、私たちが神を経験するとき、神が私たちに対して怒っていることを経験します。繰り返しますが、言葉を感情的にして神を機能不全の父に変えないようにしましょう。私たち罪人にとって罪の状況は、私たちに対する神の怒りと神からの疎外に気づいていないことです。神の怒りは、私たちが悪魔の手から救われるように、私たちを正し、正しい道に導こうとしているということです。 待降節は、自分が神様の望みのように生きている人間ではないという事実を知るのに最適な時期です。だからこそ、神は私たちの中で物事を正そうとする情熱を持っておられるのです。私もあなたも正しい人間なら、それでは誰が救い主を必要としているでしょうか?私が大丈夫であなたも大丈夫なら、誰が神を必要としますか。私たちは物事がうまくいかないことを何度も経験しますが、神は物事を正しくしたいと望んでおられます。このことを認めるなら、救い主の到来に心構えができていると言えます。自分の弱さと罪を神の前に認めて、私たちの救い主イエス・キリストを待ち望みましょう。神の祝福がありますように。


 自分の弱さと罪を神の前に

 認めて、救い主イエス・キリ

 ストとの幸せな出会いを望み

 ましょう。








 Isaiah 63:17, 64:17

 Why do you let us wander, O LORD, from your ways,and harden our hearts so that we fear you not?

 64:17

 No ear has ever heard, no eye ever seen, any God but you

 doing such deeds for those who wait for him.

 Would that you might meet us doing right,

 that we were mindful of you in our ways!

 Behold, you are angry, and we are sinful.


 The season of Advent, like Lent, is properly a penitential season. To enter into Advent is to prepare for the coming of the Savior. It is to enter into our need for a savior. We have to feel our need for a savior. If we don't feel the need, then Jesus is just an interesting figure or a great ethical teacher. Jesus is the Savior who saves us from all evil. It’s to recognize our need for help. If you're convinced that you're OK and in the spiritual order, you can solve this problem yourself, you're not ready for the coming of the savior.


 The prophet Isaiah is the great Old Testament Advent figure. Isaiah 63:17, 64:4, I think it's abeautiful point of meditation for all of us. From this passage, I selected three images, such as “ Way, Heart and God’s anger.” Each one is meant to evoke the sense of loss and pain and helplessness. Until we enter into the power of these images, we won't know what it's like to long for the Savior. So, what I want to do, is to look at this series of images, and my hope is that one or two of them maybe will speak to you that you'll say, yes that’s what how I feel. And when that happens, you're getting ready for the savior.


 Path or Way :

 “Why do you let us wander, oh Lord, from your ways?”


 That's an ancient image. The Straight path or the Right Path. To be on the straight path or to walk on the right path is to know where you're going. Therefore, sin is a wandering off that path. It's getting lost. The path that we should know, we’velost track of it. we don't know anymore where we're going. This probably happens less today because of GPS systems. Some of you will remember in your early years of driving, so long before the GPS systems. You relied on maps or someone’s written directions that you'd find yourself lost. You know you're going along, the cars are working fine, and you're moving along, but you suddenly realize that you don't know where you are going and don't even know how to correct this problem. Probably older people remember that feeling. But now, because of GPS system, wherever I am, it'll get me out. But years ago, I remember being in those situations. I'm lost and I don't know how to fix the problem. 18 years ago, when I was learning how to drive in Saitama and Tochigi. So, I didn't know the city that well. And on one day I was driving, looking for my destination, mistakenly entered an expressway entrance and I just didn't know what to do. Eventually I reached my destination omehow. To enter into that feeling. That's the prophet Isaiah 's point that that I I've wandered from the path that leads me to God. And I don't know how to get backon it. When you enter into that spiritual space, you start longing for a savior.


2. The Heart.

 Here's the second image from Is The heart.

 “Why do you let us harden our hearts so that we fear you not?”


 The heart doesn't mean the physical organ so much here, but the core of your person. That's the heart. What's the problem is a hard heart. Because God wants to shape our hearts so that we become his children and his followers. God wants to shape the core of us. so that we can be the people He wants us to be. When Saint Paul says, it's no longer I who live. It's Christ who lives in me. That's someone who has a soft heart here. I mean soft, so that God can shape it. Hardness of heart means my heart become like brittle clay. And so, when God tries to shape it, the heart shatters. What God desires is a supple heart. A heart that is ready to be shaped. This Advent let us reflect on that experience of hardness of heart. Are you resistant to what God wants you to do and wants you to be? If the heart is hard, as all of us sinners, I can't soften it through my own efforts. What do I need? I need grace. I need the incoming of that of that sacred rain that will soften the brittle heart.


3: God’s anger;

 Here's a third image from Isaiah. “Behold, you are angry and we are sinful.

 My generation was brought up with a sort of antipathy to the idea of God's anger. We never wanted to imagine God is angry. That was old fashioned spirituality. But Let me tell you, you can't avoid the anger of God in the Bible. It's on practically every other page of the Bible, is some reference to God's anger.  But , it doesn't mean that God's fallen into some negative emotional state. So, don't think of it, as the way we become angry. God is not angry as we get angry sometimes. It's a metaphor to express God's passion to set things right. What we sinners properly feel is the anger of God, because we know that we're on the wrong path, we know our hearts have been hardened. We know that we're not the people that God wants us to be. And so, when we experience God, we experience him as angry with us. Again, let us not emotionalize the language and turn God into a dysfunctional father. For us sinners, the bad state of affairs is, we're not aware of God's anger with us and our alienation from God. God’s anger means he wants to correct us and bring us on the right track, so that we may be saved from the clutches of the devil.

 Advent is a great time to get in touch with the fact that we're not the people God wants us to be. And that’s why, God has got a passion to set things right in us. If I'm OK and you're OK. Then who needs a savior? Who needs God, if I'm OK and you're OK.Things are off kilter with us and we experience God as angry, as desirous of setting things right. Move into that space and you're getting yourself ready for the coming of the Savior. Let us long for God, Jesus our savior by admitting our weaknesses and sins before Him. God Bless you.


 Let's admit our weaknesses and sins before God, and

 look forward for a happy encounter with our Savior,

 Jesus Christ.


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